Tazkirah Ramadhan 3 : Benarkah begitu?kenapa tidak ditanya?

Salam Ramadhan...

Minggu lalu , saya ada menerima beberapa SMS mengatakan Ustaz Ismail Kamus telah meninggal dunia dan mohon dipanjangkan SMS tu kepada kawan-kawan yang lain....terkejut jugak saya membaca SMS tersebut...adakah akan ada lagi kehilangan satu bintang dakwah selepas Ustaz Asri Rabbani? Tanpa melengah waktu saya terus menghubungi sahabat saya yang agak rapat dengan Ustaz Ismail Kamus...sahabat saya kata " malam semalam meninggalnya, tapi pagi tadi Ustaz solat Subuh di Mekah" ohh...rupanya satu SMS palsu. Sebelum ini saya juga pernah menerima SMS berkaitan dengan LINA JOY...dan jugak mohon dipanjangkan, sedangkan maklumat yang diberi adalah salah dan meragukan.


 

Apa yang ingin saya sampaikan adalah mengapa kita memanjangkan sesuatu yang salah kepada orang lain sedangkan kita belum tahui kebenarannya...kenapa ditanya sebelum memanjangkan sms tersebut. Seperti maklumat yang disampaikan oleh media elektronik yang lain...kenapa terus kita percaya kenapa tidak kita mendengar dari pihak yang dituduh atau dikeji tersebut. Sebagai warga Perak, saya pernah terbaca satu artikel dalam akhbar tempatan berkaitan tentang Kerajaan Perak menyerahkan tanah kepada kaum cina di kampong baru...sepanjang artikel itu dijadikan sebagai peluru untuk sebuah kerajaan baru dipimpin oleh DS Nizar..saya terus melayari akhbar alternative dan menghubungi sahabat-sahabat yang berada di Perak...rupanya cerita agak berlainan...tanah untuk kampong Baru cina yang telah lama mereka duduki...dan tanah itu kurang daripada tanah yang dikurniakan kepada penduduk kg tersusun ( majoritinya melayu) tetapi saying cerita tentang kg tersusun dilenyapkan dari artikel akhbar utama Negara...sebab itu kita kena sisat,kaji sebelum mengeluarkan sebarang pandangan.

Waktu saya terpilih menjadi MPP suatu ketika dahulu, tiap hari 5 akhbar say abaca untuk memberikan gambaran sebenar...bukan hanya ikut satu pihak yang banyak penipunya....


 

Pongsu Seribu

Labels: edit post
0 Responses