Nuzul Al-Quran

Sesungguhnya Al-Quran diturunkan dalam bulan yang penuh rahmat dan berkat Ramadhan. Banyak maknanya Al-Quran ini dalam kehidupan manusia terutama sebagai petunjuk dan kebenaran kepada kita.


Setiap kali menjelang Ramadhan, antara aktiviti wajib adalah musabaqah peringkat antarabangsa..mendengar bacaan Al-Quran yang mengasyikkan terutama daripada Indonesia,Thailand dan Iran. Dalam kesempatan tempoh hari, saya berkesempatan untuk meneliti beberapa biografi Qari dan qariah....apa yang menarik perhatian saya adalah Qari-qari daripada Republik Islam Iran yang terdiri daripada para cendiakawan dan profesional yang hebat. Antara mereka ada yang pakar bedah, jurutera,arkitek,doktor,ahli kimia,pakar nuklear dan pelbagai lagi berbanding dengan qari dan qariah daripada negara kita yang terdiri daripada para ustaz dan ustazah. Alangkah indahnya kalau kita mampu untuk melahir qari daripada para cendiakawan ini...

Sebenarnya, melagukan Al-Quran dengan alunan lagu ( bayati,nahwan,hijjaz dan dll) tidaklah sepenting melaksanakan segala tuntutan Al-Quran. Kebanyakan kita telah lama meninggalkan suatu perkara penting iaitu mentadbur Al-Quran dengan menjelmakan Al-Quran dalam kehidupan kita. Ketika menerima panggilan penempatan ke Matrik pada tahun 2003 yang lalu sudah tergambar dalam fikiran saya untuk membawa para pelajar saya yang tinggi nilai inteleknya untuk mengimbangi ilmu dunia dan akhirat. Jalan itu boleh disusri dengan USRAH yang menekankan segala aspek akademik dan tarbiah. Biarlah dalam satu batch, saya mampu untuk membawa 20 oarang pelajar untuk memhami maksud ini..kerana kualiti lebih penting daripada kuntiti.

Semoga Ramadhan kali ini membawa kekuatan kepada saya untuk menggerakkan segala anggota badan berintima' dengan harakah islamiyah dengan ikhlas.

Madrasah Usrati,Pongsu 1000
Labels: , edit post
0 Responses