Tazkirah Ramadhan 4 : Fasa kedua

Salam Ramadhan Karim...

Kini kita berada dalam fasa kedua dalam Ramadhan,yang dikatakan sebagai fasa keampunan. Ini bererti Ramadhan telah berlalu dan akan meninggalkan kita tidak lama lagi. Nampaknya dari pandangan peribadi insan kerdil melihat Ramadhan kali tidak banyak membawa perubahan kepada masyarakat kita.Jika dahulu masyarakat apabila tiba Ramadhan akan mengubah cari hidup mereka dari jahil kepada benar,gelap kepada cahaya dan derhaka kepada taat namun kita hanya tidak makan dan minum disiang hari serta bersolat tarawikh pada malamnya, yang lain semuanya sama dengan bulan yang lain.

Kita mengharapkan Ramadhan mampu meredakan kesibukan bermaksiat dan melanggar syariatnya, bukan sahaja meredakan malah menjadi momentum untuk menjadi insan soleh atau solehah. Akhbar-akhbar tidak mampu berpuasa daripada melakarkan kisah-kisah benar ketidak taatan manusia di bumi ini. Zina,membunuh dan mencuri tidaklah mengurang dalam masyarakat kita. Malah ada yang menganggap Ramadhan hanya bulan biasa sahaja tiada apa keistimewaannya. Buat apa lapar dahaga sedangkan solat tidak ditunainya. Mana mungkin bangunan dibina tanpa tertegaknya tiang agama.

Kita sudah tidak berperasaan pada biah masyarakat islam. Umat islam dah tidak malu untuk melakukan kesalahan di khalayak ramai,tidak menghormati ramadhan bulan mulia..ketika nilai agama kita tinggalkan jauh kebelakang jauh dari hati dan iman.

Madrasah Pongsu 1000
0 Responses