Tazkirah Ramadhan 2 : Mengikut perasaan atau iman

Dalam melaksanakan segala hukum atau perintah Allah , kekuatan dan momentum iman yang akan mengerakkan segala anggota badan agar mematuhi dan mengikutinya. Tidak hairanlah ramai di kalangan kita tidak dapat melakukannya kerana tidak ada momentum iman yang mengarahkan anggota badan melakukan.

Semalam, saya sempat berbicara dengan seorang senior sewaktu membantu beliau dengan tugasan… dia memberikan satu contoh bahawa keyakinan iman yang ada dalam tubuh badan kita amat berbeza dengan perasaan..sambil dia berseloroh " Kenapa kalau kita kentut kena ambil sembahyang?" kenapa kita tak basuh tempat keluar kentut aje?" dia menambah lagi " itulah beza antara perasaan dan keyakinan iman..kalau ikutkan perasaan mestilah di situ kita akan basuh sebab muka dan seluruh anggota wuduk yang lain tidak terlibat dengan " kentut"…. Tetapi keyakinan imanlah yang menyebabkan kita mengambil wudhuk semula tanpa pernah mempersoalnya." . Amat tertarik saya dengan Hujahnya, Kalau ikut perasaan sudah pasti wanita akan memberikan alasan panas,rambut akan kusut, sakit kepala dan pelbagai alasan lagi apabila diminta untuk bertudung,tetapi apabila kita mempunyai momentum iman, itu semua hanyalah satu dugaan.

Dalam Ramadhan ini, marilah kita membina sebanyak mungkin momentum agar diwaktu lain momentum ini akan mengerakkan seluruh anggota untuk mentaati Allah…


 

Pongsu Seribu

11.35 AM

Labels: edit post
0 Responses