Dilema Aku??

Minggu lepas, aku diberitakan bahawa Penolong Pengarah tidak perlu mengajar hanya menumpukan kepada kerja pengurusan. Berita ini aku sambut dengan perasaan yang bercampur-campur,antara suka dan risau. Dilema ini membawa aku terfikir, jalan yang mana harus aku ikut kekal sebagai PP atau kembali sebagai pensyarah.
Mengapa persoalan ini timbul? Sememangnya ada kerisauan andai aku terus terjun dalam dunia pengurusan ini,ilmu matematik yang aku tuntut makin berkurangan malah kerisauan makin tinggi,kalau ianya terus hilang dari kotak kepala aku ni. Aku akan idamkan memiliki pelajar sendiri yang dibentuk oleh aku. mana mungkin pelajar akan mengenali aku sedangkan ketika ini hanya pelajar yang aku ajar kenal siapa aku,kenal perangai aku malah mereka mampu bergelak ketawa dan" loyer buruk" dengan aku,yang lain terus menyimpan ketakutan dan kerisauan berhadapan dengan aku kerana ketegasan dalam title " PP" ini. Mungkin mereka tak tahu prinsip aku " yang salah perlu dibetulkan yang lain hidup gembira" ketika aku mula berkecimpung dengan dunia displin pelajar.
Suka jugak aku sebab aku tak payah nak fikir tentang Rancangan mengajar. Aku memang tak suka langsung bab dokumentasi ni...bagi aku mengajar untuk memastikan anak didik aku berjaya. Keduanya, aku tidak terus berdosa kepada anak didik aku...PPSMI,aku terpaksa ikut andai aku mengajar..aku tidak setuju pun dengan dasar ini..namun sebagai "petugas" aku kena patuh..jadi aku terlepas daripada bebanan dosa ni. Satu perkara lagi,aku kena tahu..tak ramai yang sanggup memikul beban PP ni...dibenci,dihina,dicaci oleh manusia bernama pelajar lantaran sikap kita yang lebih banyak menegur tentang tatsusila adat dan agama. tapi hina pada manusia tak membebankan kita...kalau hina depan Allah itu yang bermasalah.
Labels: edit post
0 Responses