Kerana Agama......Marwa Al-Sharbini

Ketika ini media massa sibuk membincangnya perginya Yasmin Ahmad, seorang pengarah berbakat besar atau membincangkan kematian raja pop dunia.....tidak banyak liputan tentang seorang pejuang maruah agama yang syahid ditikam dan diratah kejam manusia tidak bermoral di ruang mahkamah kota Dresden,Jerman. Malah saya tidak hairan kalau ditanya kepada anda atau kebanyakan daripada kita tentang Marwa,pasti jawapannya mendukacitakan kita. Siapa Marwa Al-Sharbini?mengapa kita perlu menganal beliau?apa istimewanya beliau?

Marwah as-Syarbini

Seorang warga negara Mesir yang berkelulusan Phd dalam bidang farmasi, mengambil cuti kerana mengikuti suami tercinta menyambung pelajaran dalam bidang kejuruteraan di Berlin, Jerman. Ini membawa makna keluarga Marwah berada di Jerman adalah urusan ibadat kepada Allah kerana memperkasakan ilmu kejuruteraan yang terkadangnya tidak dikuasai oleh orang bukan islam,maka kewajiban bertaraf fardhu Kifayah. Di Jerman , Marwa mempertahankan maruah diri apabila beliau dihina dan dikeji oleh seorang ( mewakili pandangan umum mereka )warga Jerman,ungkapan "terrorist" , pengganas dan anti kerajaan dilemparkan kepada beliau. Dan kerana mempertahankan syariat Allah dan maruah islam,beliau mengemukakan saman di Mahkamah...namun disinilah nyawa seorang Syahidah direntap oleh manusia keji....Al-fatihah buat beliau..


Bagaimana dengan masyarakat kita? Jika Marwa syahid lantaran memperjuangkan syariat menutup aurat...kita bagaimana pula?. Lihat sahaja kenyataan dari SIS (memang patut kecaman dibuat kepada mereka) yang berkaitan dengan syariat menutup aurat... Di KMPP sendiri, ramai yang memandang mudah dengan syariat ini.....pengambilan tahun ni lagi mencabar dengan jumlah agak besar bilangan pelajar yang belum diberikan hidayah untuk menutup aurat. Paling menyedihkan hati kita apabila bukan sahaja mereka tidak mahu mengikut syariat, malah mereka mempersenda dengan pelbagai alasan dan celaan...


Kita belum diuji dengan nyawa untuk mempertahankan agama tetapi ujian kita adalah nafsu yang serakah menolak agama...

Labels: , edit post
0 Responses