Belajarlah dari Semut

Pagi tadi dalam sessi ceramah yang mengupas tentang intergriti, seorang penceramah membawa saya berfikir tentang musafir di bumi Allah. Katanya lihatlah semut yang kecil,walaupun kecil tetapi diberi penghargaan oleh Allah hingga dirakam dalam mukjizat Al-Quran. Malam tadi aku pun membuka tafsir meneliti surah Al-Naml iaitu surah semut..tidaklah banyak sangat kisahnya,namun membuatkan saya terfikir untuk membincangkannya dalam blog musafir di bumi Allah ini.

Kerjasama si semut
Lihatlah semut,kecil tetapi gagah...kenapa gagah..jawabnya seperti jawabnya wonderpet iaitu kerjasama...Saf yang mereka bina sangat utuh dan kukuh. Jarang malah tidak pernah kita bertemu dengan seekor semut hidup tanpa masyarakatnya melainkan mereka tersesat. Saf mereka tertib,umpama satu barisan yang diatur. "sesungguhnya Allah mengasihi mereka yang berjihad dijalan Allah dalam keadaan yang tersusun rapi umpama bangunan yang tersergam kukuh" ...mereka melaksanakan tuntutan Allah sedangkan manusia sentiasa berpecah belah.

Tertibnya Si Semut
Kalau dilihat masyarakat semut yang sentiasa bertegur siapa ketika bertemu...mereka akan berbicara sesama mereka...walaupun kita tidak mendengarnya namun saya yakin kita boleh merasakannya. lihatlah andai 2 barisan semut yang bertemu...setiap semut itu akan menambil sedikit ruang untuk besalaman mungkin tanpa kira darjat,keturunan,parti politik dan warna. Sedangkan manusia penuh permusuhan.

Jujurnya Si Semut

Semut tidak menipu sentiasa beramanah. Mereka tahu akan erti amanah. Anadai makanan yang mereka bawa itu besar,tidak pula mereka kecilkan untuk disimpan oleh mereka melainkan akan mereka persembahkan kepada permaisuri tanpa sebarang cacat tak cela. Manusia?
Labels: edit post
0 Responses