Bukankah mereka itu pejuang?

Ketika dalam kesibukkan menyelesaikan tugas dan tanggungjawab,tiba-tiba pembantu aku
(Kak Tie ) masuk ke bilik aku dan terpandang poster Saf kepimpinan PMIUSM 2001,sambil mencari gambar aku terpancul persoalan " semua ni masih berjuang??". Terkesima sebentar memikirkan persoalan dari Kak Tie,apakah jawaban yang harus aku berikan kepadanya yang kini aktif menggerakkan muslimat di kampungnya? adakah jawapan yang akan aku alaskan mampu menutup keadaan yang sebenar?.

Itulah hakikatnya, perkara ini sudah menjadi buah perbincangan saban tahun dan waktu... Hangat di kampus, dingin di luar..benarkah begitu rapuh pembinaan tarbiah yang diasas di kampus sehingga roboh hancur dipukul badai keselesaan yang mengasyikkan. Bukankah mereka itu pejuang? yang dahulunya tabah menghadapi cabaran dan dugaan...bukankah mereka yang mengajar kami gerak tari perjuangan dan merekalah yang memukul gendang perjuangan..bukankah mereka yang menyuntik kata-kata perangsang untuk menyentak semangat juang ketika dilambung badai perjuangan? bukankah mereka yang mengajar dan membahas hingga berminggu-minggu buku " golongan tercicir dalam dakwah" karya Sheikh Fathi Yakan untuk kami jadikan panduan??

Persoalan itu,tiada jawapannya. Kalau marhalah tarbiah yang diletakkan bermula dari takrif hingga ke tanfidz itu dibahaskan..agak-agak dimana kita berada? takrif?atau takwim atau sudah di puncak tanfiz? bagi aku tafsiran sahabat satu usrah JPM paling cantik aku ambil " kita di kampus hanya takrif...mengenal erti harakah islamiah, keluarga,alam pekerjaan dan kehidupan selepas kampus barulah takwin..andai masih mampu bertahan, layaklah kita bergelar tanfiz...

" Ya Allah , Istiqamahkan aku dengan perjuangan ini dengan hati yang ikhlas "
1 Response
  1. ya Allah, istiqamahkan lah kami dlm perjuanganmu, dgn pnuh keikhlasan hati..