Pilihanraya JPP

Sepatutnya 13 Jun 2009 adalah pilihanraya JPP untuk melantik Jawatankuasa Perwakilan Pelajar untuk KMPP...namun setelah dibuka percalonan calon-calon hanya mencukupi kabinet JPP..Ini bermakna tiada pilihanraya akan diadakan..Mungkin inilah pandangan anak muda sekarang yang tidak melihat betapa indahnya demokrasi dan pilihanraya. Dalam hati rasanya nak push mereka ini untuk bertanding..namun berfikir juga kalau asyik push bila pelajar nak faham apa itu pilihanraya dan demokrasi.

Negara malaysia memerlukan pemuda dan pemudi yang berkepimpinan..seperti mana yang digariskan oleh anak nabi Allah Zakaria ketika memberitahu Baginda untuk mengambil Nabi Yahya iaitu kekuatan dan amanah. Kekuatan bererti ilmu kepimpinan,kemahiran dalam diri tentang sesuatu...Amanah bererti akhlak yang baik seperti yang digariskan oleh Rasulullah S.A.W.
Ilmu kepimpinan bukannya ada dalam dewan-dewan kuliah atau mana kursus di KMPP mahupun di Universiti...ianya diperolehi daripada pengalaman...bagaimana nak berpengalaman kalau kita tidak melaluinya sendiri..
Labels: edit post
2 Responses
  1. Unknown Says:

    Salam, asif jidan kerana lama x contact (xleh nk cntact). Tp ini jelas berbeda dgn tahun lepas yang mana kita boleh berbangga ketika di kursus JPP kerana merupakan kolej yang paling ramai bertanding (although chinese are mostly take the JPP form). Tp ini merupakan kesan daripada sifat terlalu 'ortodok' dengan ke'melayuan tulen' yang diamalkan sesetengah pihak di KOlej (Hrp maklum). Ini merupakan impak kepada sikap tidak mahu terima Malaysia sebagai negara berbilang bangsa. Semoga tidak berulang pada masa akan dtg.. (-_*)


  2. terima kasih atas pandangan...itulah yang perlu difikirkan...bukan dikalangan aku orang yang perkauman kata nabi.