IPTA menanti ...

Setiap kali saya memberi taklimat kepada pelajar sekolah menengah yang membuat lawatan ke KMPP, saya akan menyatakan objektif program matrikulasi adalah untuk membekalkan tenaga manusia dalam pelbagai jurusan di IPTA. Ini bermaksud tujuan kami adalah membekalkan insan yang bersedia dari segala aspek untuk meneruskan perjuangan yang lebih besar di dunia kampus. Persoalannya bersediakah mereka???

Jumaat lalu, peti SMS saya dipenuhi dengan SMS bekas pelajar KMPP yang mengucapkan terima kasih atas budi bakti pensyarah sehingga mereka ditawarkan ke sesuatu jurusan di IPTA. Tak kiralah mereka akan menempuh kehidupan di IPT unggul seperti UKM,UM,USM,UTM,UPM dan UUM atau mereka ke IPT praktikal seperti Unimap,UMT dan UMP...mereka akan menempuh hidup sebagai mahasiswa dan mahasiswi yang begitu mencabar. Post ini ditujukan kepada pelajar KMPP yang akan menempuh kehidupan sebagai warga IPTA

Atas pengalaman saya yang sekelumit di bumi kampus,banyak perkara yang bakal anda tempuhi...samada ianya manis , pahit atau pedas. Kehidupan anda di kampus sebenarnya melatih diri anda selepas dunia belajar iaitu dunia kerjaya. Tiada siapa yang akan menjaga anda..tiada siapa yang meminta anda untuk menunaikan solat,tak siapa akan mengongkong anda dan terpulanglah kepada anda untuk menghadiri atau tidak program yang berbentuk membina tarbiah diri....semua itu terpulang kepada anda. Atas kebebaan inilah ramai yang kecundang dalam mengatur kebebasan itu ke jalan yang sepatutnya.

Bagaimana untuk anda hadapinya .
1. tanamkan dalam diri , Allah dan petugasNya sentiasa memerhatikan kalian
2. Cari-cari tempat mandi,
pertama teluk kedua pantai
cari-cari teman sejati
pertama elok kedua pandai
bertemanlah dengan sahabat yang baik, yang meletakkan Allah sebagai Illah dan Petunjuk Rasulullah. Bergabunglah dengan manusia yang layak digelar sebagai sahabat.
3. Jadikanlah solat itu pengawal kepada anda..jangan tinggal solat...tambahlah dengan sunatnya
4. Latih diri untuk mematuhi masa kerana pada masalah manusia itu selalu rugi.

salam perjuangan
Labels: edit post
4 Responses
  1. Anonymous Says:

    thankz ckgu...
    wlaupun ckgu bkn guru yg mngajar sye tp jasa ckgu di kmpp sntiase saya hargai n doakan kami[ex-kmpp] agar berjaya di ipt n strusnya mnjadi insan yg berguna...=)

    from:wanie-f2p5
    kmpp batch 08/09


  2. doa kalian sentiasa dalam ingatan..sesunguhnya Allah dekat dengan orang yang dekat denganNYAurec


  3. salam....Latuk,...walaupun saye dah masuk IPTA ....tetapi...mcmana kite mau elak mende2 yang boleh melalaikan kite maa...lagi satu mcmana mau menjadi seorang pelajar yang sentiasa komited mcm kawan LatuK tu...sbb aaa...semakin lama kite menuntut ilmu, semakin malas aaa kite mau tuntut ilmu tu...ape pandangan LAtuk?


  4. ana dah mula rasa bahang perjuangan d kampus. doakan kami cemerlang, en mahfuz.